onsdag, juni 24, 2009

Sør-Amerika-joker?


Soundtrack: Kaada - Music for Moviebikers(hele albumet, ja, på repeat - flere ganger)


Dette handler strengt talt ikke om Joker, men som ellers i livet er det viktig å se gjennom fingrene på ting.

Det er jo selvfølgelig litt Joker med i bildet. Vi kan tilogmed snu om helt og vinkle fokuset inn på Joker. Som alltid.

Jeg var ferdig på jobb, Jokerjobb, og skulle ta en tur til Oslo for å møte en gammel kjenning. Gleda meg, gjorde jeg. Selvom det jo var trist å slutte på jobben.

Bussen fikk seg avgårde, og kjørte etter noen kvarter forbi Jokeren som ligger i Nærsnes. Det er altså en Joker i Hurum og en Joker i Røyken. Verden er fantastisk, og vi veit det.


Men det var som at jo lenger unna Jokeren på Nærsnes vi kom, jo verre gikk turen inn mot Oslo. Jeg kjente den svale luften fra bussens air-condition-system, svevde i Jokerrus og sovnet nesten. Grunnen til at jeg bare nesten sovnet, var stemmen til bussjåføren; "denne bussen har tekniske problemer og kjører dessverre ikke til Oslo i dag! Jeg må be dere gå av!"

Vi gikk av.


Det dampet fra asfalten. Svetten fordampet før den rakk å trenge ut til huden. Gresset begynte å ryke. Ingen buss, hva nå? Vi stod der og ventet.


En ny buss kom. Endelig.

Med ett gikk mine tanker over til Sør-Amerika. Det o' så vakre Sør-Amerika. Lufta på bussen var så tett at vi støtet borti. Luften var vår air-bag.

Bortover mot sivilasjonen blei bussen fullere og fullere. Fylt opp til randen. En dråpe til, og det ville rent over. Og dråper var det masse av. Svettedråper.


Jeg mimret for meg selv om slitne bussturer i Sør-Amerika. Kjente svetten kile seg nedover armhulen. Ryggen klistret seg fast til setet. Kunne steke pannekaker med vindusruta. Blåbærsyltetøy kunne jeg koke på panna mi. Men jeg gjorde det ikke.
Istedetfor blei jeg sittende å høre på en svett dame som ikke fikk sushien sin. Hu hadde bestilt den og skulle komme akkurat tidsnok når den var ferdig. Bussen skulle frakte henne dit i tide. Den gjorde ikke det. For en fryktelig buss!
Føkk henne, tenkte jeg, og kjente en deilig glede bre seg i kroppen da vi svingte inn i Oslo. Endelig få møte denne gamle kjenningen igjen. Og Joker, ikke minst. De er jo overalt i Oslo. Ikke rart det er hett der!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar